Halaman

Sabtu, 31 Mac 2012

EARTH HOUR IS COME BACK!!!

Salam keamanan...salam perpaduan... Seluruh warga UPSI.

Pesanan kepada semua warga Kolej Kediaman d UPSI.. 
KHAR, KAB, UKLK, KZ dan KUO

_SAYANG_BUMI_KITA_
31 MAC 2012
8.30 PM - 9.30 PM
Kepada semua warga bumi yang bertanggungjawab, marilah kita sama-sama menjayakan Earth Hour 2012. Sumbangan anda, walau kecil tetapi hakikatnya membawa makna yang amat bersar dan bernilai kepada bumi ini.


Apa itu Earth Hour?
Earth Hour merupakan satu kempen yang diadakan oleh WWF Australia bagi mengurangkan pemanasan iklim global. Kemudian, tahun ke tahun Earth Hour disambut baik oleh masyarakat dan pemerintah seluruh dunia.

WWF apa pula tu?
Bukan yang gusti tu lah..itu WWE. WWF ni nama panjang dia, World Wide Fund for Nature. Kira satu agensi yang berkaitan dengan alam sekitar.

Apa yang anda perlu buat sewaktu Earth Hour?
Apa yang perlu anda buat adalah cukup mudah iaitu dengan menutup lampu ataupun mengurangkan penggunaan tenaga pada waktu atau jam 8.30 malam sehingga 9.30 malam. Walaupun hanya sejam (60 minit), namun kesannya sangat besar terhadap pemanasan iklim global.

sumber : SINI

Your are involved

Sekitar gambar terkenal Earth Hour 2009

[KLCC-09-EarthHour[6].jpg]
Kuala Lumpur City Centre (Petronas KLCC), Malaysia yang sedia bergelap

472earthhoureiffel
Menara Eiffel di Paris

burj-al-arab-earth-hour (1)
Burj Al Arabyang mengagumkan pun padamkan lampu

Sudahkah anda bersedia untuk melaksanakan tanggungjawab ini? Padamkan lampu selama sejam dari jam 8.30 pm - 9.30 pm... 60 minit aje...

"Kita Tidak Mewarisi Bumi Tetapi Kita Hanya Meminjamnya Daripada Generasi Yang Akan Datang"...Earth Hour 31 March - Pesanan Penaja MAXIS


SOKONGAN SEMUA HARAPAN BERSAMA

Rabu, 28 Mac 2012

HUJUNG MINGGU DI KOLEJ ZA'BA

Salam Mahasiswa UPSI...

Kini tibalah masa yang dinanti-nantikan oleh seluruh warga UPSI semester 2, 2011/2012 iaitu Program Open Day Kolej Kediaman UPSI. Kolej Za'ba akan menjayakan program tahunan besar-besaran dan gilang-gemilang yang pasti mencipta 1001 kenangan buat sekretariat Hari Terbuka Kolej Za'ba 2012 dan kepada semua para pengunjung yang bakal hadir. Semua dijemput beramai-ramai datang ke HTKZ'2012!!! Welcome!!!

KOLEJ ZA'BA 
KAMPUS SULTAN AZLAN SHAH, UPSI

"KALUNGKAN PERPADUAN, SULAMKAN KETELUSAN"

Banner Rasmi HTKZ'2012

Kerjasama PERAK fm dalam menjayakan HTKZ'2012

Bersama Ahmad Fedtri Yahya di Sri Pentas Bandar Utama. Nantikan kemunculan beliau pada malam Kemuncak Pencarian Murabbi II UPSI


video

Pengurus Bahagian Rekabentuk dan Aktiviti, MOHD FAUZI ISMAIL ditemubual melalui talian telefon untuk mempromosikan Hari Terbuka Kolej Za'ba 2012 dalam slot Selamat Pagi Malaysia di RTM1


Untuk info lanjut mengenai Hari Terbuka Kolej Za'ba 2012, sila lawat PAGE FACEBOOK HTKZ'2012. Pelbagai program, aktiviti dan pertandingan yang menarik telah disusun sepanjang 4 hari 4 malam. 



Semua dijemut hadir bagi memeriahkan lagi 
HARI TERBUKA KOLEJ ZA'BA 2012


Tahniah UPSIdaily ucapkan kepada
 Pengetua Kolej Za'ba, Pentadbiran Kolej Za'ba, Felo-felo Kediaman, Jawatankuasa Mahasiswa Kolej Zaba, dan seluruh warga kolej Zaba

Selasa, 27 Mac 2012

MAHASISWA PENDIDIK PATUT DICONTOHI. TAHNIAH!!!

Salam Mahasiswa UPSI...

Mahasiswa UPSI dibelenggu pelbagai isu...permasalahan berkaitan peruntukan program dari pihak HEP, isu pembasmian ISLAM di UPSI?? Melihat perkara ini, berbagai-bagai versi yang cerita jadi perbualan, andaian, sangkaan, penilaian oleh abg2 dan kakak2 di UPSI. Tersurat tidak seperti apa yang tersirat. Menimbulkan keraguan, salah-faham, penilaian yang singkat, meragukan akhirnya bimbang timbul fitnah. 

KLIK IMEJ UNTUK BESARKAN!!!

Buktikan...jangan hanya berbicara. Bimbang nanti sendiri yang malu.. Fahami dulu kenapa dan mengapa perkara ini terjadi. 

Pembasmian Islam di UPSI???

Apabila Yang Arif Putera berkata...adakah tuduhan? Pandangan mahasiswa matang? Sepertinya tahu segala perkara apa yang berlaku. Tiada yang betul..salah belaka.. Cetek menilai!

No komen... teruskan bersama KSMP!

No komen... teruskan bersama KSMP!

Program apakah semua ini???

1?

2?

3?

4?

5?

"Alhamdulillah dan terima kasih kepada semua warga UPSI yang menyertai dan menjayakan Pengajian Pondok Universiti."

6?
7?
8?
9?
.
.
.
.
.
.
Sampai bila program seperti ni nak dianjurkan lagi di UPSI???? 
Banyaknyer!!!!! KLIK SINI dan KLIK SANA

Melihat senario yang dimainkan oleh Mahasiswa Pendidik ini..masih tidak nampak kematangan yang sewajarnya dibawa. Aktiviti Kerohanian, ada bajet yang diperuntukkan dalam menjalankan aktiviti. Program kerohanian yang berterusan, maka peruntukan perlu dibahagi-bahagikan dan dimanfaatkan sebaiknya supaya sepenggal pengajian, segala aktiviti kerohanian dapat dijalankan dengan jayanya. Tiada istilah SEKATAN atau bajet DIPOTONG!! Pernah fikir mengenai bajet program-program lain juga? Jangan mempergunakan isu ini untuk memburukkan mana-mana pihak dan mengeruhkan keadaan, hanya pandai berselindung disebalik program islamik. Kita mahu semua mahasiswa UPSI mendapat manfaat dari aktiviti-aktiviti yang dijalankan di UPSI. 

Untuk pengetahuan Mahasiswa UPSI sekalian, banyak aktiviti yang berjaya dilaksanakan dibawah skop aktiviti kerohanian. Ada juga aktiviti islamik yang dibawa keluar dari UPSI untuk dilaksanakan, tetap mendapat sokongan dan kelulusan dari pengetua kolej kediaman. SEKATAN KAH INI?? Kenapa mereka ini tidak mahu menwar-warkan? Tiada ucapan terima kasih dan penghargaan yang diberikan, lebih teruk lagi apabila menunjukkan sikap tidak tahu bersyukur.


--------------------UPSIDaily--------------------

Pelbagai aktiviti kerohanian dijalankan di bawah pentadbiran Pusat Islam UPSI yang mana telah diberi autonomi untuk menjalankan program. Fahami prosedur dan keadaan. Ikhlas...Allah permudahkan urusan. Pihak UPSI sentiasa menyokong aktiviti-aktiviti pelajar... TNC HEP amat menggalakan mahasiswanya menjalankan aktiviti dan program.

P/s : Jangan suka menabur fitnah... Perkara kecil jangan dibesarkan, yang sebenarnya tak ada apapun... Jangan rosakan keamanan yang ada... Bijak lah menjadi Mahasiswa.... Bertaubatlah...


MERAIH SOKONGAN...FITNAH DITABURKAN...
TERUSKAN BERSAMA KSMP!!!=)

"Sesuatu yang menguntungkan DISENYAPKAN, yang tidak menguntungkan DIGEMBAR-GEMBURKAN untuk menagih simpati..."

Sabtu, 24 Mac 2012

Disaat Pro M buat demonstrasi, Pro Aspirasi pula buat KECOH!

Lagi mengenai demo Pro-Militan di depan bangunan Kementerian Pengajian Tinggi (KPT).Ok lah.Orang nak perhatian.Kita bagi.Ini tatapan khas untuk mahasiswa yang bijak menilai.Siapakah yang beradab.Siapakah yang menjunjung budaya timur.Siapakah yang merosakkan semua nilai-nilai itu

Disaat Pro Mahasiswa yang HEBAT menyerahkan ini..


Pro-Apirasi yang biasa-biasa cuma mampu berbuat ini


........................

Disaat Pro Mahasiswa yang hebat begitu beradab dengan orang yang lebih tua


Pro-Aspirasi yang biasa-biasa begitu kurang ajar dengan warga emas



...................

Disaat Pro Mahasiswa yang hebat menjadikan perkara ini sebagai budaya


Pro Aspirasi menjadikan budaya mengarut ini sebagai amalan


....................

Disaat Pro-Mahasiswa berserta 7 gerakan pelajar lain mampu membuat himpunan gergasi seperti ini


Siapalah Pro-Aspirasi,kecil sungguh sokongan terhadap mereka


.................

Akhiri artikel ini dengan satu kata-kata hikmat

"Biarlah mereka merebut menunju ke bulan dan bintang,kami disini akan terus menabur bakti di bumi"

P/S : Banyak lagi aktiviti mengarut geng Pro-Aspirasi ni,jom klik blog Harapan Esok
sumber daripada : KLIK SINI

DEMONTRASI 'BATU NISAN' PRO-M DEPAN BANGUNAN KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI

23 MAC 2012, Jumaat:- Bangunan Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) telah diserbu oleh sekumpulan mahasiswa dari Pro Mahasiswa untuk memprotes tarikh Pilihan Raya Kampus (PRK) yang telah dibawa ke bulan september. Kumpulan mahasiswa yang terdiri daripada tidak kurang 40 peserta telah membanjiri perkarangan parkir kereta bangunan KPT. Turut hadir dalam demonstrasi ini adalah mantan YDP MPMUM, saudara Muhamad Syahid Zaini, Presiden Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM) saudara Safwan Anang, Presiden Pro Mahasiswa Kebangsaan Saudara Taufiq Abdullah, Presiden KAMI saudara Haziq Abdullah dan beberapa nama yang gah memperjuangkan hak mahasiswa kononnya.
Kumpulan Pro Mahasiswa di perkarangan parkir bangunan KPT

Demonstrasi yang berlangsung selama empat puluh lima minit ini telah mendesak pihak KPT untuk diawalkan tarikh PRK diseluruh kampus di Malaysia. Mereka juga telah membawa dua lagi perkara dalam memorandum yang diserahkan kepada Setiausaha Politik Menteri Pengajian Tinggi. Mereka telah mendesak pihak KPT supaya demokrasi kampus dikembalikan kepada mahasiswa serta mereka menolak keras campur tangan politik luar dalam hal kampus. Terdapat perbincangan antara wakil KPT dengan Pro Mahasiswa serta SMM.
Perbincangan antara wakil KPT

Tindakan mantan YDP MPMUM Saudara Syahid menyerahkan batu nisan yang ditujukan kepada menteri pengajian tinggi simbolik kepada kematian demokrasi kampus telah mencemarkan nama baik varsiti. Tindakan beliau itu bukan merupakan budaya golongan intelek tambahan pula beliau masih lagi bergelar mahasiswa. Nama mahasiswa Malaysia semakin buruk akibat tindakan kurang bijak kumpulan kecil mahasiswa  ini.
Batu nisan yang diberikan kepada Menteri Pengajian Tinggi

Demonstrasi yang diadakan ini keseluruhannya berjalan dengan aman dengan kehadiran anggota polis yang mengawal keadaan. Kumpulan pelajar ini bersurai selepas sahaja penyerahan memorandum dan batu nisan selesai.

 sumber daripada : [KLIK SINI]

Rabu, 14 Mac 2012

JAYAKAN ABA K! LANGSI SAPE XSOKONG!

Hello Guests...UPSIans
Dulu cam ni


Rasa macam tak jalan..kerana masih tak ramai sokong ABA... Kerana kau lah ni #AmanKampus!!! Eerrkk!!!Hahahahaha.....

SEKARANG!!!
Biar semua Mahasiswa UPSI ada perasaan benci ini...Yeahh!!!


Apalah yang hendak diperjuangkan ni? Inilah matlamat sebenar LMP. Giat memecah belahkan dan memusingkan kepala Mahasiswa UPSI. Sudah jelas, inikah harapan memperjuangkan kebajikan dan sahsiah pelajar yang kita nak?? 


Menyeru kepada semua "Educated Person Be Stupid Like Them??"

Cam mana Konsep ABA ni TERWUJUD? 

Kempen ABA saling tak tumpah seperti Kempen ABU (Asal Bukan Umno) yang dilancarkan oleh Pakatan Rakyat. Bukan ini kerja Mahasiswa UPSI..sehingga ada yang mudah dipergunakan oleh Parti Politik luar. Legasi Mahasiswa Progresif (LMP) ini hanya tahu untuk mengapi-apikan, mencemarkan keharmonian dan perpaduan yang telah lama wujud di dalam kampus. Mahasiswa yang bijak menilai, jangan mudah terpedaya dengan segala dakyah-dakyah dan tomahan yang sering kali dilancarkan oleh golongan ini. Kalau nak teruskan perkara yang tidak berfaedah ini, boleh keluar dari UPSI. Jangan libatkan sebahagian besar mahasiswa yang jelek dengan kempen ntah paper. Banyak lagi program-program yang berfaedah dan diterima oleh akal anjuran samada Program Kolej dan Program Kampus.

Kenalkah anda dengan KOORDINATOR LMP UPSI ini?? Apa front LMP yang berada di kusi MPP dah buat untuk mahasiswa?? Ada yang dilucutkan jawatan kerana meniru dalam exam? Inikah contoh yang kita mahukan? Hanya membawa imej, akhirnya memburukkan nama MPP UPSI. Ni lah bahana kalau Mahasiswa UPSI tersalah memilih. Sekali buruk yang dipamerkan, memang bukan mudah untuk memenangi hati Mahasiswa yang sudah cukup tertipu dengan sandiwara yang dilakonkan. Hari mengenali LMP dulu....hahaha. Sikit jer ni...

----------UPSIdaily-----------

Hidup sebagai mahasiswa yang pandai untuk menilai. Nilailah sendiri mana yang lebih membawa kebaikan kepada mahasiswa UPSI dan masa depan mereka. "Janganlah memperjuangkan untuk kepentingan peribadi setelah disogok dengan wang ringgit, janji-janji manis yang telah ditaburkan dan walau salah pun anggap jer betul??" BETUL KER URA2 NI?? UPSIdaily malas je nak bandingan apa yang telah dilakukan oleh  Penggerak ASPIRASI berbanding puak-puak LMP ni... Bijaklah menjadi Mahasiswa. 

UPSIdaily...Mahasiswa Memerhati...Mahasiswa Menilai...

Falsafah Pendidikan Guru

"Guru yang berpekerti mulia, berpandangan progresif dan saintifik, bersedia menjunjung ASPIRASI negara serta menyanjung warisan kebudayaan negara, menjamin pembangunan individu dan memelihara suatu masyarakat yang bersatu padu, demokratik, progresif dan berdisiplin."

Ingat masa depan,
Pilih kawan-kawan,
Amalan yang baik,
Untuk orang cerdik.

Pesanan dari lagu adik Upin dan Ipin...=)

Nak kenal apa itu Pro Mahasiswa Malaysia?? Sikit jer ni.... LAYAN 

Jumaat, 9 Mac 2012

SAMPAI HATIKAH KITA?

Salam Sayang kepada semua....

Renungkanlah...tiada kata mampu untuk berbicara walau hanya di alam maya. Jika begini, bermakna ini sudah serius. Siapa yang mampu untuk mengubah ini semua? Percayalah..setiap apa yang kita lakukan, Allah telah janjikan balasan yang setimpal. 

Harian Metro 9 September 2011

Harian Metro 9 Mac 2012

Tangisan dan rintihan Ibu

Selingan buat pedoman


Anak harapan bagi kedua ibu bapanya

Dari Abu Hurairah r.a bahawa Nabi Muhammad s.a.w bersabda: "Apabila seseorang manusia mati, putuslah (tulisan pahala) amalan (setakat itu) Kecuali tiga perkara (yang akan berlanjutan tulisan pahalanya) iaitu sedekah jariah atau ilmu memberi kepada yang faedah orang lain atau ANAK YANG SOLEH YANG BERDOA UNTUKNYA."

(Hadith Sahih - Riwayat Imam Ahmad)

Terima kasih : SUARA SISWA SELATAN

------UPSIdaily-------
Salam sayang perantauan wat ibu dan ayah. Kuat semangat untuk mengejar impian... Akan balik dengan penuh kejayaan setelah harapan kalian berikan... 

MAHASISWA UPSI BERKUALITI HARAPAN UNIVERSITI

HADIR TAK DI UNDANG, KAU PERGI DIJULANG-JULANG

Salam Mahasiswa UPSI....


Pasti junior-junior baru ingin mengenali sape tu ADAM ADLI...kaitan kisahnya dengan UPSI...

Ni la Adam Adli...wink!wink!

Terkejut UPSIdaily bila dapat tahu Adam Adli nak bersama kita semula...welcome2. Hahahaha... Ni mesti semangat nak berpraktikal bersama sahabat mahasiswa yang lain. Nak bawa ideologi kepada pelajar-pelajar sekolah pulak? Atau nak bersama sahabat seperjuangan yang makin terkontang-kanting di UPSI dengan kebangkitan Penggerak Mahasiswa ASPIRASI UPSI? Ke nak bergraduasi sama selepas habis 3 semester?

TG MALIM, 8 Mac 2012 : "Keputusan rayuan...secara rasminya rayuan ditolak, Adam tidak hadir perbicaraan. Beliau yang diwakili oleh Siti Nurul Piteriah a.k.a Yuyu Luna. Keputusan gantung 3 sem kekal. Adam berada di sekitar Tg Malim?"

Klik info dan kisah : HARAPAN ESOK dan PEMIKIR

Sesudah dramatik Adam Adli demokan,  UPSI Y U SO LANGSI?, kini berani datang lagi.??

Apabila mereka berani memburukkan nama UPSI. Siapa dalangnya?

Inikah realiti atau mencari publisiti??

Mempersenda pihak pentadbiran universiti...Panel perbicaraan Adam 901.

Jangan kerana sibuk berpolitik dan berideologi (-), tergadai masa depan...xdapat pegang segulung ijazah digenggaman. Kepada adik-adik junior, ingat lagi tak SURAT DARI PM bila diterima masuk ke UPSI? Harapan ibu bapa untuk melihat kita berjaya, harapan keluarga.

Nak cerita pasal Adam Adli memang tak habis. Panjang lak entry kali ni t... Apepun, jadilah mahasiswa yang rasional, professional dan miliki segala nilai-nilai murni dan bagi orang melayu, amalkan adab-adab kemelayuan.


Kita tak nak tergolong dikalangan mereka yang tidak tahu menghargai masa MAHASISWAnya. Kekalkan keamanan kampus demi kebaikan seluruh mahasiswa.


Ideologi negatif yang tidak membawa sebarang manfaat. Hanya hasutan yang menjadi trademark. Bermacam-macam yang dilakukan demi memupuk kebencian dikalangan mahasiswa. Perpecahan yang semakin meruncing, semakin pudar kedamaian dan keharmonian.

Kisah Ikon Turun Bendera...Baring di jalan raya...travelling idealisme merata-rata....maka segala kontroversi bermula...Mahasiswa UPSI terpaksa terima hakikat...apabila terima tempias cemuhan masyarakat...

Foto hiasan berkaitan

Pertahankan maruah UPSI, nama UPSI dan kemuliaan UPSI..kemegahan yang dahulunya menjadi kebanggaan dan kekal selamanya... Kepada mahasiswa semester 6 yang akan berpraktikal bulan 6 nanti, UPSIdaily doa moga kalian dapat lakukan yang terbaik...Kita adalah GURU BITARA.

-------UPSIdaily--------

Kepada yang masih belajar di UPSI, teruskan perjuangan yang hakiki itu. Segala apa yang telah berlaku, jadikanlah sejarah dan pedoman, yang tidak baik jadikan sempadan. Kepada ADAM ADLI, nasihat UPSIdaily, berehatlah selama 3 semester yang telah UPSI berikan itu. Kerana tujuan anda mahu kembali hanya anda yang tahu. Mungkin sebahagian besar mahasiswa UPSI tidak mahu luka lama berdarah kembali. Masa depan terutamanya posting, terletak pada??? Kalau mahasiswa bijak untuk menilai, telitilah apa yang sepatutnya keputusan yang anda lakukan. Mahasiswa jangan mudah terpedaya dengan perjuangan yang sia-sia. Kan ke elok bersatu...damai seperti dulu...

Klik pada FOTO untuk besarkan.


TEMPAT JATUH LAGI DIKENANG, INIKAN PULA TEMPAT KAMI MENUNTUT ILMU

WE LOVE UPSI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...