Halaman

Selasa, 19 Mac 2013

PROGRAM MPP JAGAAN HEP GAGAL?

Hye,

Status je la wahai MPP oi.
 
Buka minda buka mata, perjuangan menegakkan kebenaran demi kebajikan mahasiswa tetap yang paling utama. Yang salah tetap salah yang benar tetap benar.
 
Baru-baru ini, pihak MPP telah menjalankan 1 program, kalau dilihat ia membawa manfaat kepada mahasiswa. Tetapi apa yang menjadi kekesalan ialah sejauh mana keberkesanan program ini dan berlaku beberapa perkara yang menjadi pertikaian di dalam MPP itu sendiri.

Siri 1
Jumlah peserta yang hadir kurang lebih 30 orang.

Siri 2
Jumlah peserta yang hadir kurang lebih 10 orang.
 
SIRI 3? Coming soon.

 
Satu sesi bajet 80 peserta X  3 siri bersamaan 240 peserta. Peratusan yang sudah hadir 40/160 X100% bersamaa 25%. Kurang lebih. Berjaya atau gagal?
 
Menurut dari sumber yang diperolehi, kini pihak UPP tidak lagi bersama memperjuangkan kebajikan mahasiswa. Bila mana keputusan tidak sehaluan dengan MPP. Mereka sepertinya menjadikan MPP sebagai perisai kepada segala keputusan yang mereka lakukan. Benarkah?
 
Berbalik kepada kisah program ini, untuk pengetahuan semua...(Mahasiswa berhak tahu), Pengarah Program bagi Kertas Kerja ini adalah dikalangan MT MPP yang diberi kepercayaan penuh oleh pihak UPP. Tanpa perlu prosedur yang betul, tanpa perlu kelulusan dari YDP, kertas kerja ini lulus serta merta atas dasar kuasa. Bajet keseluruhan yang disuntik adalah sebanyak RM13,000 + RM+++. (Rahsia). Bagaimana ini boleh berlaku sedangkan banyak kertas kerja MPP yang lain tersangkut. Dalam kertas kerja tersebut ada dilampirkan item perbelanjaan dan bajet awal yang diperlukan. Yang menjadi pertikaian, bajet diberi tetapi masih menggunakan kemudahan fasiliti yang percuma. Sebagai contoh, RM700 untuk buat tag nama peserta, tetapi tag nama tersebut dibuat di pejabat UPP percuma sahaja. Ini belum masuk lagi isu pembaziran yang berlaku. Isu sejauh mana pihak UPP membantu mempromosikan program ini kepada mahasiswa.
 
Aliran masuk dan perbelanjaan dalam program ini diragui. Adakah duit yang ada diseleweng? Bila berbicara hanya fokus tentang kewangan, banyak helaian buku-buku yang boleh dibuka. Tetapi simpan saja kisah itu. Wang sumbangan untuk program-program selain program MPP tidak lulus?

Banyak isu yang timbul, bila mana segala yang hendak dilakukan telah dicatur.  Banyak kepincangan yang berlaku hendak dibongkar, sebagai yang mengetahui apa yang berlaku, rasanya mahasiswa berhak tahu. Kita tidak mahu ada tangan-tangan ghaib yang menyalahgunakan kedudukan dan nama baik HEP.
 
Kita tidak mahu kepimpinan dalam MPP hanya mampu memerhati sahaja. Bersatulah wahai MPP demi kebajikan mahasiswa UPSI. Banyak yang boleh diperjuangan sebagai contoh, isu peruntukkan bas untuk kelab dan persatuan.

Mohon perhatian dan tindakan susulan :
1) MPP bersatu untuk menegakkan kebenaran jika benar berlaku penganiayaan. Kalau perlu Press Statement..buat sajalah. Jangan bermain teka-teki.
2) Mohon TNC HEP pantau apa yang telah berlaku di pihak bawahan.

Persoalan perlu ada jawapan.  Pertikaian perlu ada pencerahan. Tunggu dasar baru katanya? Tiada siapa yang tahu. Kritikan dan teguran untuk masa depan yang lebih bagus.
 
2 Perkara yang MAHASISWA wajib tahu


gambar hiasan 
 
MPP bukan BADAN KEBAJIKAN
WANG MPP untuk program MPP
 

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...