Halaman

Selasa, 12 Jun 2012

PENDIDIKAN PERCUMA: SEKADAR JANJI ATAU REALITI?

Baru-Baru ini Unisel dan KUIS yang berada di bawah kerajaan negeri Selangor digemparkan dengan pembekuan PTPTN kepada pelajarnya. Hal ini mengundang banyak reaksi terutama Menteri Besar Selangor dan seluruh pimpinan kerajaan negeri Selangor. Walaupun pembekuat PTPTN tersebut telah ditarik balik ianya dapat membuatkan mereka yang lantang bersuara untuk menyediakan pendidikan percuma di Malaysia gelabah seketika. 

Sebenarnya Kerajaan negeri Selangor mempunyai peluang yang terbaik untuk membuktikan bahawa apa yang dilontarkan dan didebatkan sebelum ini menjadi kenyataan di negeri Selangor. Sebagai mahasiswa sudah pasti sedang menunggu adakah PENDIDIKAN PERCUMA INI SEKADAR JANJI ATAU REALITI. 

Sayangnya kini mahasiswa lebih melihat bahawa PENDIDIKAN PERCUMA adalah RETORIK dan omong kosong semata-mata. Dek kerana kerajaan negeri Selangor tidak dapat menyediakan dana untuk siswa/i Unisel dan KUIS pihak pentadbiran Unisel dan KUIS membuat rayuan kepada pihak PTPTN dan kini PTPTN membatalkan pembekuan PTPTN tersebut.

Ternyata Rafizi Ramli yang berdebat dengan YB Khairy Jamaludin hanya berdebat kosong walaupun pada mulanya YB Khairy Jamaludin agak lari sedikit dari tajuk perdebatan tetapi cadangan menghapuskan 1% ujrah daripada YB KJ lebih relevan dan realistik untuk dilaksanakan, dan kini mungkin MB Selangor sedang mengurut dada  menarik nafas lega selepas pembekuan ini. 






Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...