Halaman

Rabu, 12 Disember 2012

TINDAKAN KARISMA MENGGUGAT MPP UPSI??

Salam Idealiswa Mahasiwa, 

UPSI digemparkan dengan isu berkaitan kebajikan mahasiswa. Hal ini rentetan daripada artikel yang dikeluarkan oleh UPSIKINI laman fitnah yang mendakwa kebajikan mahasiswa kolej KUO khususnya terabai dan mengakibatkan berlakunya KEBULURUN. Apakah definisi KEBULURAN? Pihak KARISMA UPSI telah mengambil inisiatif untuk menyelesaikan kontroversi tersebut. KLIK SINI . Pelbagai respon yang diterima samada yang negatif mahupun positif. Adat lah jika ada yang tidak berpuas hati. Kenyataan Presiden KARISMA UPSI yang dipetik dari status laman Facebook. 11/12/12

Herni binti Henry
Presiden KARISMA UPSI

"Assalammualaikum & Salam Sejahtera....


Alhamdulillah Allah SWT telah beri saya dan KARISMA sedikit kekuatan dlm "mengotakan kata" sebagaimana yg dijanjikan oleh KARISMA..


Syukur Alhamdulillah juga jika benar Tuan Syafiq MPP yang dihormati mahu menjalankan kerjasama dgn KARISMA selepas ini dan KARISMA sangat mengalu2kan kerjasama yg bersifat membawa manfaat kepada warga UPSI dari apa juga aspek p
on selagi ianya tidak mencemar tatasusila sebagai mahasiswa apatah lagi mahasiswa yg bakal menjadi pendidik kepada anak bangsa Malaysia selepas ini..Suka juga KARISMA mohon agar dijemput sekali kelab, persatuan atau kumpulan maya spt UPSIKINI & UPSI DAILY turut dilibatkan sama supaya tiada lagi FITNAH yg disuburkan di bumi UPSI..


Bagi makluman Tuan Syafiq MPP yg dihormati, KARISMA menolak Ideologi Kepartian PUS & UMNU....Kami menolak ideologi kepartian PUS & UMNU tetapi kami amat berbesar hati utk menyertai apa juga program dari PUS mahupun UMNU yg bersifat nasional dan bukannya bersifat "sembunyi2"...KARISMA juga menyokong mana2 MPP serta mahasiswa yg mahu menyokong PUS ataupun UMNU selagi ianya tidak membawa kemudaratan akademik khasnya dan AUKU khususnya..

Tak perlulah Tuan Syafiq MPP yg dihormati minta maaf atas ketidakhadiran tempoh hari..saya faham benar "Insyaallah" yg Tuan Syafiq MPP maksudkan dan saya redha jika benar apa yg saya dengar bahawa pada ketika itu "dengan izin Allah" Tuan Syafiq MPP yg dihormati telah menyertai kursus Pra-Perkhawinan ( jika benar berita ini baguslah..jika salah maaf lah )...mana mungkin saya salah tafsir kpd Tuan Syafiq MPP EXCO KEBAJIKAN YG TELAH BEKERJA KERAS SETANDING LIDAH DAH USAHA DALAM MENINGKATKAN KEBAJIKAN MAHASISWA UPSI malah malulah saya sebagai Presiden KARISMA jika saya MENIDAKKAN PELUH YANG MENITIS DARI KEPIMPINAN BERKESAN SAUDARA ITU...

Akhir kata..saranan dari Tuan MPP EXCO KEBAJIKAN yg dihormati supaya mana2 mahasiswa yg memerlukan bantuan bolehlah berhubung dgn KARISMA (utk minta KFC) adalah bagus sekali dan kami pandang tinggi supaya EXCO KEBAJIKAN MPP UPSI boleh berehat sebagaimana YDP MPP...Saya amat berbesar hati jika Tuan Syafiq MPP EXCO KEBAJIKAN boleh tunjukkan kpd kami (Warga UPSI) kejayaan "menjaga kebajikan mahasiswa upsi" yg telah dilaksanakan disepanjang Tuan Syafiq MPP EXCO KEBAJIKAN dilantik....jika YDP MPP tak berguna (spt mn yang didakwa di fb) takkan lah Tuan Syafiq EXCO KEBAJIKAN juga turut tidak berguna kan....Wallahualam.." 

Respon yang diterima, 

Mohammad Syafiq bin Abdul Majeed
Exco Kebajikan dan Perkhidmatan
MPP UPSI 2012/2013 

"Waalaikummusslam wbt. bagus, sy suka pandangan eni mengenai isu ini dan saya amat menyambut baik cadangan serta idea eni. memang menjadi keutamaan semua pimpinan utk menjaga kebajikan mahasiswa. InsyaAllah, sy akan menjemput karisma dan juga persatuan2 lain bagi membantu mahasiswa. sekian, terima kasih."

----------------------------------------------------------------
Dari pemerhatian UPSIdaily, masalah dalaman dan kerjasama antara MPP tidak dapat nak menangani masalah kebajikan mahasiswa dengan lebih efektif. Ini kerana ada dikalangan MPP yang lebih suka untuk mencari publisiti, mencari kesalahan dikalangan MPP, lebih berminat melakukan tugas di laman sosial, lebih gemar untuk menyuburkan sentimen kebencian, dan pelbagai lagi masalah. Jika ini benar-benar berlaku dan masih berpanjangan, sudah pasti ada dikalangan MPP yang tidak sebulu dan suklar untuk melaksanakan tugas dengan lancar. UPSIdaily tidak salahkan MPP 100% kerana pasti sakit yang dihadapi dalam MPP hanya ahli-ahli Majlis Perwakilan Pelajar UPSI sahaja yang tahu. Organisasi, hanya yang pernah berada di dalamnya sahaja yang tahu bagaiaman suasana apabila berorganisasi.

UPSIdaily mencadangkan supaya ditubuhkan satu badan khas iaitu Kesatuan Jawatankuasa Mahasiswa Kolej-Kolej Kediaman diwujudkan. Dengan adanya Kesatuan ini, hal ehwal kebajikan mahasiswa dapat ditangani dengan lebih efektif kerana JMK merupakan satu badan yang paling mendekati dan didekati oleh mahasiswa. Tidak mustahil suara Kesatuan ini mampu membawa perubahan drastik demi mahasiswa. UPSI. Walau bagaimanapun, UPSIdaily tidak menafikan peranan MPP tetapi demi memperjuangkan kebajikan mahasiswa, Kesatuan ini secara langsung mampu membawa suara mahasiswa di UPSI terus kepada pihak yang bertanggungjawab. Peranan MPP masih besar dan tidak dinafikan masih berada di bawah pengaruh dan dibatasi dengan konflik. 

UPSIdaily nak ucapkan tahniah dan terima kasih kepada Jabatan Hal Ehwal Pelajar & Alumni, Majlis Perwakilan Pelajar, Majlis Pengetua Kolej Kediaman, Majlis YDP Kolej Kediaman, Sidang Dewan Pendidik, KARISMA UPSI dan lain-lain organisasi yang sentiasa berusaha memperjuangkan hal-hal berkaitan mahasiswa sehingga ke hari ini.

MAHASISWA HEBAT SENTIASA RASIONAL DALAM TINDAKAN

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...