Halaman

Jumaat, 14 Disember 2012

YDP UPSI @m_fadlie5543 DIAM UNTUK TAMPIL LEBIH BIJAK

Salam kemaafan, salam perpaduan, salam ukhuwah moga berkekalan...

[klik imej untuk besarkan]

Mohd Fadlillah bin Mukhatar
YDP Majlis Perwakilan Pelajar, UPSI

Beberapa hari yang lepas, UPSI panas dengan kenyataan dan persoalan yang dikeluarkan oleh YDP berkaitan dengan isu pelajar sejarah. Pelbagai kritikan yang diterima oleh beliau sehingga ada individu yang tidak bertanggungjawab mengambil kesempatan mewujudkan page untuk menarik sokongan mahasiswa tuntut YDP letak jawatan. Langkah yang bijak? Setiap manusia tidak lari dari melakukan kesilapan. 13/12/2012, YDP kemudiannya tampil untuk memohon maaf secara terbuka di laman facebook setelah mengadakan perbincangan dengan pihak PERMAS. Semoga ini mampu menghentikan pelbagai spekulasi terhadap YDP dan mengurangkan dosa orang-orang yang masih berprasangka terhadap YDP.

Mohamad Firdaus Mohamed Jamil
YDP Persatuan Mahasiswa Sejarah, UPSI.

Dari pemerhatian UPSIdaily berdasarkan komen-komen yang diterima melalui status YDP, sebahagian besar mahasiswa UPSI masih mementingkan ukhuwah dan saling memaafkan. "Buang Yang Keruh Ambil Yang Jernih". UPSIdaily menanti kemunculan YDP untuk mendapatkan penjelasan setelah beberapa hari YDP tidak tampilkan diri. Sebab untuk judge terlalu awal tanpa diberi peluang kepada empunya diri memberi penjelasan seakan tidak adil. Kini YDP telah berani tampil untuk memohon maaf. Itu lebih bagus berbanding mereka yang sombong untuk meminta maaf. Semoga hati rakan-rakan mahasiswa sejarah dan pihak-pihak yang terlibat mampu terubat dengan mohon maaf yang dikeluarkan oleh YDP. UPSIdaily ingin berkongsi kata-kata motivasi kepada pembaca semua. Fikir-fikirkanlah dan letak pada tempatnya.

"Dua perkara yang mesti kita ingat, kesalaha kita pada orang lain dan kebaikan orang lain kepada kita. Dua perkara yang mesti kita lupa, kesalahan orang lain kepada kita dan kebaikan kita terhadap orang lain.

Memohon maaf kepada Allah, Allah buka seluas-luas pintu kemaafan, InsyaAllah mendapat keampunan daripadaNya. Tetapi memohon maaf kepada sesama manusia, Allah tidak dapat bantu melainkan kemafaan dari sesama manusia. Jika kita permudahkan urusan orang lain, semoga Allah permudahkan urusan kita dikala kesulitan. 

Jika hendak diungkit, provokasi yang dilihat bahawasanya, YDP telah mengguris hati semua mahasiswa sejarah, pensyarah, dekan dan pihak-pihak yang dinyatakan oleh beliau. UPSIdaily faham, melibatkan imej kepada masyarakat luar. IMEJ...? Bagaimana pula dengan kisah Adam Adli yang dah mencemarkan  imej dan mengguris hati seluruh warga UPSI? Dan sudahkan Adam Adli memohon maaf kepada semua orang UMNO atas tidakan yang beliau lakukan? Ni bukan nak bawa sentimen politik, ini isu national. Jangan mudah nampak kesalahan orang walhal tanpa sedar kesalahan kita adalah jauh lebih besar. Saje nak bawa post dahulu untuk Anak Kandung Suluh Budiman baru yang belum tahu sejarah-sejarah yang pernah berlaku di UPSI. [KLIK SINI] . 

_Sekadar gambar hiasan_

Menjadi YDP adalah satu amanah dan tanggungjawab besar yang telah dipilih olehNya. Besar ujian yang diterima, besar hikmah dikemudian hari. Selagi anda mampu lakukan yang terbaik dengan niat yang ikhlas, ramai mahasiswa diluar sana meletakkan harapan yang tinggi kepada kepimpinan YDP. Kepada barisan pimpinan MPP yang lain, tegurlah kesalahan dengan sebaiknya dan jadilah antara kalian yang saling melengkapi. Sama ada penyokong, pembangkang atau pemerhati...masih tidak terlepas dengan tanggungjawab dan peranan.

Nasihat dari sahabat untuk sahabat2nya di UPSI, (y)


ALL THE BEST FOR OUR YDP & MPP UPSI

UPSIdaily dalam mood baik dan redha dengan kekalahan #HarimauMalaya. Rezeki kita, tapi bukan untuk piala kali ini. Selamanya.... #HarimauMalaya...

P/s : MP tunjukan cara bagaimana untuk menghormati ketua, menghormati orang lain dan yang paling penting cara tegur yang paling baik. Ermm, ada bau-bau tadi lewat malam MP dan wakil MPP nya kumpul di surau. Hiikksss..gurau..haha.. ;p

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Baguslah YDP dah minta maaf kepada mereka. Jd pemimpin kena kuat untuk trima smua kritikan.. dorg2 y bising tu bnyak bantu bg kekuatan tu... hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...