Halaman

Jumaat, 13 Januari 2012

SEJARAH POLITIK KAMPUS UPSI

UPSIdaily tertarik dengan sebuah artikel yang dikeluarkan oleh Mahasiswa Utara dan Badar Suci. Artikel ini mendedahkan sejarah poltik kampus UPSI. Pasti ramai mahasiswa UPSI ingin mengetahui suasana dan perjalanan sebenar apakah yang telah berlaku di UPSI sejak tahun 2002. Sekadar perkongsian dan renungan bersama.

...................Al-Kisah..................


Tahun 2002

MPPUPSI  ditadbir dan dimenangi oleh pihak pembangkang yang diketuai oleh Amir Hamzah dan Ust Fauzi. Ustaz Fauzi merupakan guru yang menyambungkan pengajian di UPSI. Ust Fauzi memainkan peranan memasukan roh pas ke dalam usrah usrah di UPSI. USRAH DI BUAT DI SURAU SURAU KOLEJ.
Bagi  menutup agar tidak kelihatan pembangkang yang menang, calon aspirasi dilantik menjadi YDP Beliau ialah saudara Shahruddin. Juga digelar Sharudin songkok tinggi. Gerakan aspirasi terpaksa bergerak secara underground kerana pihak HEP dan pentadbir tidak bersama dengan pihak aspirasi yang mendokong kerajaan. Sewaktu ini UPSI dan pegawai HEP nya sememangnya menyebelahi pembangkang. Inilah kesilapan pertama pihak KPM ketika itu. Walaupun YDP adalah pihak aspirasi, tetapi segala keputusan dipengaruhi oleh puak-puak pas kerana di dalam kabinet MPP lebih ramai puak-puak pembangkang.

Tahun 2003

Gerakan aspirasi terpaksa melatih kumpulan mereka secara bersendirian bagi memenangi kerusi MPP yang dipertandingkan. Banyak gerakan dan program diatur untuk memastikan kemenangan dipihak aspirasi biarpun aspirasi tidak mendapat sokongan oleh pihak HEP UPSI. Gerakan pelajar aspirasi atau kerajaan masih lagi bergerak secara senyap kerana belum mendapat restu dan kerjasama dari pihak UPSI. Ketika ini MPP UPSI masih lagi diketuai oleh pro-pas. Gerakan pro-pas pula mendapat dana yang disalurkan oleh pertubuhan luar.
Dalam PRK tahun tersebut pembangkang mendapat  14 kerusi dan  aspirasi mendapat 12. YDP MPPUPSI dipegang  oleh Ust Fauzi Bain. Ini secara automatik menyatakan dengan sejelas jelasnya jiwa dan pendekatan pas dibawa mulai tahun 2003 secara serius. Selaku YDP, Fauzi Bain menggunakan segala ruang untuk memperkembangkan pengaruh pas di UPSI.

Tahun 2004

Gerakan MPPUPSI lebih menyengat semasa zaman Dato' Dollah menjadi TNC HEP. Dato Dollah mengambil pendekatan menukar pegawai yang menentang dasar kerajaan ke unit lain. Kesannya kemenangan secara total oleh pihak aspirasi disebabkan tiada lagi pegawai HEP ketika itu yang membantu kumpulan pro-pas. Rupanya pro pas menang dikampus keranan bantuan HEP ketika itu. Sehingga sekarang pegawai tersebut masih lagi berada di UPSI.
Banyak kerusi yang pembangkang kampus tidak bertanding. Mereka mula gentar dengan movement aspirasi. Pelbagai aktiviti telah dijalankan bagi memastikan bahawa aspirasi adalah satu gerakan pelajar yang mampu mendukung aspirasi kerajaan dan sealiran dengan pihak pemerintah.

Pada tahun ini, MPP aspirasi telah menang dan YDP yang dilantik ialah Ahmad Faizul (dihantar mengajar ke Sarawak atau Sabah tak silap) dan NYDP Mohd Najib Bin Saher sekarang sedang mengajar di Batu Pahat. Najib membawa watak agama yang tinggi  sehingga membuktikan bahawa kumpulan Fauzi Bain sebenarnya kurang dalam aspek pendekatan Islam. Kabinet MPP dikuasai oleh pihak aspirasi.

Tahun 2005

PRK tahun 2005 kabinet MPPUPSI masih dikuasai oleh aspirasi. Gerakan pembangkang ketika ini masih hebat dimana kebanyakanya puak-puak pembangkang berada di kolej KHAR...(Kolej Harun Aminurashid). Mereka semakin lantang untuk menentang aspirasi kerana dibuat speaker corner oleh pihak universiti. Melalui platfom speaker corner ini puak pembangkang banyak mengkritik pentadbir dan aspirasi serta kerajaan. Namun, di bawah pimpinan saudara Faizul, Najib bersama rakan rakannya, aspirasi menang buat kali kedua. Aspirasi mewujudkan sayap Sahabat Mahasiswa Universiti.

Tahun 2006

Akhir tahun 2005, jawatan TNC HEP Dato' Dollah tidak disambung dan aspirasi mengalami zaman kegelapan. HEP di susun semula dengan pendokong kepartian pembangkang. SMU sudah mula dianaktirikan oleh pihak UPSI dan gerakan semakin merudum. Puak-puak pembangkang semakin aktif  dan semakin ramai pelajar terpengaruh dengan gerakan pelajar dikolej terutamanya di KHAR. KHAR merupakan kubu pembangkang.

Tahun 2006 prestasi aspirasi merudum disebabkan oleh perpecahan diantara ahli aspirasi itu sendiri yg dipengaruhi oleh gerakan GPMS yang dibawa oleh Mohd Faiz. Gerakan GPMS telah memecahkan aspirasi kepada 2 puak iaitu aspirasi 1 dan aspirasi 2. Keadaan ini menambahkan kekuatan kepada pro-pas di kampus.
Ketika ini aspirasi menang tipis dan wujud sikap talam dua muka dalam aspirasi sendiri. Untuk menyedapkan keadaan, MPP aspirasi tetap di isytiharkan menang walaupun kalah sebenarnya. Semua ini adalah permainan Prof Aminah seorang Naib Canselor yang langsung tak tahu dan tak ambil tahu soal survival politik kampus.

Tahun 2007 hingga sekarang

Peninggalan Prof Aminah sebenarnya yang menyebabkan UPSI tunggang langgang dan mahasiswa upsi lebih suka berpolitik dan melawan kerajaan. Prof Aminah gagal dalam mengawal gerakan pelajar UPSI. Prof Aminah menjalankan pendekatan tutup pintu kepada semua pihak yang ingin mendedahkan mahasiswa dengan ilmu kepimpinan . HEP selepas tahun 2007 hanya mengeluar kenyataan bahawa pro kerajaan menang setiap kali PRK. Pada dasarnya aspirasi kalah dan tumbang di UPSI sehingga sekarang. Bagi Prof Aminah, tiada kepentingan menjaga politik kampus. Akhirnya, tergadailah maruah guru yang lahir dari UPSI. Lahirlah mahasiswa UPSI yang kurang ajar. Sekiranya Prof Aminah bertindak dengan cekap bersama HEP, sudah pasti UPSI dapat diselamatkan.Tahniah kepada UST FAUZI BAIN dan PROF AMINAH MANTAN VC UPSI.


-----------------------UPSIdaily-----------------------

Dari dulu lagi ideologi politik luar sudah dibawa masuk ke dalam kampus. Kesannya??? Apakah ramalan yang dapat dijangkakan untuk Pilihanraya Kampus UPSI akan datang? Setelah apa yang berlaku di UPSI baru-baru ini, ramai dapat menjangkakan suasana PRK akan datang pasti lebih hangat berbanding PRK lepas. 

Mendukung varsiti universiti dan mengutamakan kebajikan Mahasiswa adalah yang perlu didahulukan supaya UPSI akan lebih unggul dan gemilang di mata masyarakat umumnya. Diharap wakil-wakil calon yang bertanding dapat memberikan sumbangan yang sebaiknya setelah amanat terpikul di bahu masing-masing. Jangan terlalu membawa ideologi partisipasi tetapi menifesto yang dijanji tidak ditepati.

Mahasiswa UPSI sebagai BAKAL PENDIDIK khususnya harus melambangkan keperibadian, nilai dan etika yang baik supaya tidak dipandang serong oleh masyarakat luar. 

-----------------------NILAI-----------------------
Terjumpa untuk penilaian...betul atau tidak, keputusan individu mahasiswa la untuk menentukan. Siapa akan buktikan kebenaran akan perkara ini? Sama-sama kita lihat dan hayati, kalau bukan sekarang kesannya, fikirkan untuk jangka masa panjang. Mahasiswa UPSI sangat beruntung dan bertuah. Syukurlah kerana anda ANAK KANDUNG SULUH BUDIMAN.



MAHASISWA BIJAK MENILAI

sumber : SINI


ASPIRASI (PIMPINAN BITARA)!!!
SMILE!!!
MAHASISWA PENDIDIK!!!
LEGASI MAHASISWA PROGRESIF!!!
TAPIR!!!


................................................................................












1 ulasan:

Dr. Cinta berkata...

ada sesuatu yang pihak luar tidak tahu..sejak kes perhimpunan dpn upsi blangsung,byk tomohan dan tuduhan diberi kononnya mahasiswa upsi sggup berbaring di atas jalan,tidak layak bergelar guru di masa hadapan dan sebagainya..untuk pengetahuan semua,hanya 2org mahasiswa upsi(adam adli dan sahabatnya) dan selebihnya adalah mahasiswa daripada universiti lain..kebanyakannya adalah mahasiswa dari universiti malaya(UM)..surat khabar berita harian ada tulis mengenai ini..tapi masih lagi orang anggap mahasiswa upsi yang buat salah..sekadar ingin berkongsi kerana saya juga mahasiswa upsi..balik kampung,ada je orang mengata..patutnya orang ngata mahasiswa lain yang datang upsi,buat kecoh,pastu mahasiswa upsi je tanggung malu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...