Halaman

Ahad, 15 April 2012

PESANAN UNTUK ADINDA YUYU LUNA

Salam Idealis Siswa...

Apabila kebebasan bersuara sudah diberikan, tiada yang bagus hendak dipamerkan, kesyukuran jauh sekali, apa lagi untuk berterima kasih. Sesungguhnya, engkau tidak mewakili mahasiswa2 lain yang jauh lebih bijak untuk berfikir dan sayangkan negara. Tidak kisahlah apa saja gelaran yang diberikan kepada mahasiswa-mahasiswa yang taat setia sokong kepada kerajaan sedia ada kerana apa yang ada pada hari ini datangnya juga dari kerajaan yang telah berjaya mentadbir Malaysia dengan amannya. 

GUNA HAK BERFIKIR SEBELUM HAK BERSUARA

Siti Nurul Piteriyah Abdul Halim

INIKAH ICON SRIKANDI ADAM ADLI YANG DIBANGGAKAN PERJUANGANNYA? INIKAH BAKAL GURU YANG AKAN MENURUNKAN ILMUNYA KEPADA GENERASI ASET NEGARA? 

UPSIdaily sudah agak, cuti mid-sem pasti akan ada cerita. Kalau dah bercakap, main ikut suka. Tak ilmiah langsung. Sebagai seorang mahasiswa yang berakademik, high level thingking, bukan ini caranya. Berkempen? menghasut? memburukkan? lalala.... Ternyata, apa yang disampaikan hanya berdasarkan maklumat dan fahaman, yang boleh diibaratkan sekadar permukaan air di kolam. Sedangkan banyak lagi yang Yuyu Luna Maya tidak tahu. Inilah doktrin yang disembunyikan oleh pihak parti politik pembangkang. Walau salah, langgar je. Seperti mentornya, kalau cakap bumi ada dua pun orang akan percaya. Hebat membina persepsi dan mempengaruhi. 

1. Baktisiswa : Selagi ia mendatangkan manfaat kepada mahasiswa, tak salah untuk kita ikut. Mahasiswa, perlu berbakti kepada masyarakat. Manfaat peluang yang ada. Bagaimana pula BAKTISISWA yang LMP adakan di SG BESAR? Agenda Politik! Tak lulus paper kalau tak ikut, mcm mana pula kem2 KO? wajib tu.Salah pensyarah juga. "sedih2 sebab kene pakso"

2. "ASPIRASI atau Penyokong Kerajaan Barisan National..." So yuyu nak cakap yang LMP tu Penyokong Pakatan Rakyat la yer? OK.

3. Memperjuangkan kebajikan rakyat, Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan,1 Malaysia. Bukannyer sokong yang memperjudikan masa depan rakyat macam PR. Perkara dan janji2 yang tidak pasti. Kalau tidak hebat Malaysia, tak kanlah PR nak menakluki Malaysia. Tahniah kerajaan Malaysia.

4. Fakta ke pelajar UPSI tidak dapat posting disebabkan kekalahan UPSI pada PRK lepas? Kalau iye, salah siapa? Bagaimana pula isu posting pada tahun 2005 berjaya diselesaikan? IGNORE je la...

5. "Dari bagi RM100 ke budak sekolah.., kalau bagi yuran free kan mudah." EH! bukan dah free ke yuran? main hembus jer. Budak sekolah pun tahu berterima kasih. Macam-macam manfaat diterima. Yuyu bukan budak sekolah pun nak amik tahu.

6. Yuyu beli buku haluan kiri, UPSIdaily beli buku haluan kanan kiri.,baru adil. Lagi 1, ada kerajaan nak kisah ko beli buku apa.? Tapi sangat menghargai TERIMA KASIH itu.Ok la. Salah kerajaan bagi baucerbuku. Tanggungjawab diri sendirilah untuk manfaatkan apa yang diberi. Yuyu ni, samalah macam salahkan mak bapak yang paksa anak dok asrama..kalau dah tak nak belajar, bukan salah anak. Xfaham la dengan Yuyu Luna Maya ni.

7. PTPTPN dihapuskan...pendidikan percuma. OK. Yuran asrama dan pengajian percuma. Wang sara hidup, gaji pensyarah dan etc Yuyu Luna Maya nak tanggung? UPSIdaily tak sampai hati nak susahkan keluarga. Ada PTPTN pun masih lagi tak cukup, tapi paling kurang dapat membantu dan meringankan.

8. 9. 10. 11. 12. ........ Dengar la sendiri. 


Isu PTPTN,..Malas nak ulas..semua nak percuma. Hantaran Yuyu Luna Maya pun percuma, hak untuk berkhawin. Nak percuma dapatkan 1st class degree la sayang. Harapan ibu bapa itu yang utama.

#######################
Memetik kata-kata Naib Yang Dipertua MPP UPSI.

Azli Md Ali

"... Apabila kita terlalu Pro kepada Mahasiswa, akibatnya kita rasa diri kita je yang betul. Urusan universiti semua salah...pegawai salah, staff salah, pak guard saman pun salah padahal dia yang salah. Sampai begitu sekali pendirian mereka. Sampaikan apa yang mereka buat, semua mereka kata mereka betul. Semua mahasiswa betul. hebat Pro-mahasiswa.. BETUL~! Kene rasional, Ada masanya pihak lain juga betul, apa yang tidak betul, sebagai mahasiswa kita betulkan. Itulah ASPIRASI. Kita tidak terlalu taksub kepada golongan kita semata-mata. Mahasiswa adalah golongan yang mendapat pendidikan tertinggi dalam negara, orang yang ada akal, orang yang menyampaikan, bijak. Kita sayangkan universiti, kita nakkan keamanan..."


--------------------UPSIdaily----------------------
Yuyu Luna Maya suka tengok senario...patut la. Takde apa manfaat pun ceramah yang disampaikan. Semua orang dah tahu banyak perkara dan fakta yang dapat membidas kata-kata Yuyu Luna Maya. Ni lah mahasiswa yang malas membaca dan menilai. Cakap tidak serupa bikin. Tahniah Yuyu Luna Maya...


Perjuangan Retorik Senjata Politik

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...